Zdravje se začne v črevesju

by iva in Uncategorized August 9, 2020

Kadar govorimo o vplivu hrane in načinu prehranjevanja na zdravje, ne moremo spregledati prebavnega sistema. Naš prebavni sistem je poseljen z različnimi mikroorganizmi, ki ji pravimo črevesna mikroflora ali kar mikrobiom in je tesno povezan z dogajanjem v telesu, kar pomeni da ima veliko opraviti z našim dobrim telesnim počutjem in duševnim zdravjem.

V preteklosti je veljalo, da je glavna naloga črevesja prebava živil, raziskave zadnjih 15 let pa so potrdile vpliv mikrobima na vse od bolečine, počutja, spanja, stresa, koncentracije, do tega kako naše telo uporabi hrano, ki jo zaužijemo in kako se bojuje proti infekcijam.

Črevesni mikrobiom sestavljajo številni mikroorganizmi, ki se v nahajajo vzdolž naše prebavne poti. Pri zdravih posameznikih je teh mikroorganizmov več 1.000 različnih vrst sevov, ob bolezni pa se lahko nevarno razredčijo le na nekaj sevov. Zanimivo je, da imamo v telesu trikrat več mikroorganizmov kot telesnih celic.

Že Hipokrat je dejal, da se vse bolezni začnejo v črevesju – le zakaj ?

Črevesni mikrobiom, ki se nahaja v gubah črevesne stene, sestavljajo mikroorganizmi, ki imajo pozitivno delovanje v telesu in jih imenujemo probiotiki. Pretežno jih sestavljajo sevi bifidobakterije in laktobacili. Potem so tu še  mikroorgamizmi, ki vzdržujejo ravnotežje ter škodljivi mikroorganizmi. Vsi mikrobi v telesu sodelujejo med seboj kot uglašen orkester in vplivajo na ogromno telesnih funkcij v telesu, vse od imunskega sistema do možganov.

Problem nastopi, ki se škodljivi mikroorganizmi preveč razrastejo. Takrat pride do porušenega ravnovesja, kar med drugim predstavlja tveganje za stanjšanje črevesne sluznice, ki ščiti črevesno steno. Pojavijo se vnetja na črevesni steni in motnje v delovanju mehanizma, ki v krvni obrok prepušča hranila in preprečuje, da bi nevarne snovi kot so presnovni ostanki, toksini iz hrane, prišle v krvni obtok.  To stanje imenujemo sindrom prepustnega ali puščajočega črevesja (z angl. besedo »leaky gut syndrom«), ki je danes prepoznana kot prva faza, iz katere se razvijejo številne težave in sodobne bolezni.

Ker je zaradi prepustnega črevesja motena tudi absorpcija hranil iz prehrane, smo podhranjeni. Kar pomeni, da ne glede na to, da smo zaužili izvrstno hrano vključno s prehranskimi dopolnili s kopico vitaminov in mineralov, le-ta ne bodo optimalno absorbirana.

Vsak od nas najbrž pozna občutek napihnjenosti, utrujenosti po obroku, mogoče občasnega zaprtja ali driske. To so prvi znaki, da naša mikroflora ni v ravnovesju ali pa, da naš način prehranjevanja ni primeren. Pogosto nas po obilnem kosilu ali večerji spremlja nezdrava navada, da pojemo kos sadja ali sladico.

Ali pa nas že kmalu po obroku popade neustavljiva želja po sladkem in se skušnjavi ne moremo upreti. Spremlja nas nemir, ki ga z voljo in nadzorom ne moremo obvladati. Gre za zapleten kemizem v telesu in razrast kvasovk, med katerimi prevladuje glivica kandida albicans, ki nas sili, da segamo po napačni hrani.  Glivice se hranijo s sladkorji in ko se le-te prekomerno razrasejo, se tvorijo plini in sproščajo toksini, kar občutimo kot napenjanje, glavobole, utrujenost, težko glavo in nasploh slabo počutje.

 

Kaj vse za nas opravlja mikrobiom ?

Uravnotežena črevesna flora sodeluje pri mnogih telesnih funkcijah. Pomaga pri prebavi in absorpciji hranilnih snovi, posebno Ca in vitamina D. Proizvaja in sprošča razne encime za prebavo hrane, vitamine med drugim vitamin K, vitamin B12, amino kisline  in celo kemikalije za naše možgane.

Dobri mikroorganizmi fermentirajo razne polifenolne snovi iz hrane in proizvajajo  protivnetne snovi in preprečujejo razrast škodljivih bakterij. Mikroorganizmi pomagajo ustvariti tudi fizično pregrado in varujejo pred potencialnimi škodljivci od toksinov, virusov, nevarnih parazitov. Določene bakterije lahko celo zaustavijo rotavirus, ki povzroča driske.

Ugotovili so, da mikrobiom igra vlogo pri izražanju naših genov in celo kalorični izrabi hrane. Porušena mikroflora lahko vpliva na tveganje za debelost.

Uravnotežen mikrobiom s svojimi mikroorganizmi deluje kot stroj za raztrupljanje, saj lahko nevtralizira toksine iz hrane in s tem čuva naša jetra, pomaga nadzorovati vnetne poti v črevesju, telesu in možganih. Mnoge alergijske reakcije in intolerance na hrano so posledica vnetega in prepustnega črevesja. Mikrobiom je zato močno povezan tudi z aktivacijo imunskega sistema.

Zdrav mikrobiom pomaga pri obvladovanju stresa s tem, ko vpliva na naš hormonski sistem. Vpliva na naše obnašanje, čustvene odzive kot tudi na mentalne procese vključno s spominom, učenjem in razpoloženjem. Uravnotežen mikrobiom pomeni tudi miren in trden spanec.

Posebno pozornost bi morale posvečati nosečnice in doječe matere, saj uravnotežen mikrobiom igra ključno vlogo pri razvoju mikrobioma dojenčka in je ključen pri zdravem razvoju otrokovega imunskega sistema.

 

Kako lahko sami vplivamo na zdrav mikrobiom ?

V prvi vrsti z uživanjem raznovrstne prehrane, predvsem čim več ekološke zelenjave in sadja, fermentiranih živil ter veliko zdravih vlaknin in prebiotičnih živil.  Nepogrešljivo je kislo zelje, kislo mleko ali kefir. V zadnjem času je popularna kombucha, ki je fermentirana pijača iz črnega ali zelenega čaja. Poznana živila, ki podpirajo rast dobrih bakterij so lanena semena, čebula, česen, por, šparglji, korenina cikorije in vlaknina inulin, polnozrnata žita ter njihovi izdelki.

Vsakemu obroku je smiselno dodati zdrave maščobe in beljakovine. Jutranjim ovsenim kosmičem, ki smo jih predhodno dobro namakali tako lahko dodamo orehe, mandeljne in razna semena.

Naš mikrobiom, še posebej, če je porušen, je potrebno podpreti s probiotiki širokega spektra in velikim številom aktivnih bakterij, med katerimi so večstopenjski fermentirani napitki z efektivnimi mikroorganizmi (EM) najbolj učinkoviti.

Ne smemo pozabiti na zaščito črevesne sluznice. Pri tem je nepogrešljiva pravilno pripravljena kostna juha, ki se uporablja kot zdravilo za črevesje in oslabel imunski sistem v skoraj vseh kulturah.

Zaradi čedalje bolj osiromašenih živil in obremenjenosti telesa z raznimi zunanjimi toksini, se priporoča uživanje snovi, ki imajo protivnetno in antiokisidativno delovanje, med katerimi prevladujejo polifenoli, beta glukani, kurkumin, omega 3 maščobne kisline ter mnoge aktivne oblike vitaminov.

Za pravilno delujoč mikrobiom bomo veliko naredili tudi z zdravim življenskim slogom z veliko gibanja na svežem zraku, spanja, aktivnostim, ki nas veselijo in nenazadnje skrbi za prijazen odnos s seboj in drugimi.