Hrana, ki jo jemo, neposredno vpliva na naše možgane

by iva in Uncategorized May 12, 2020

Hrana je najboljše zdravilo. Vse naše celice, kosti, aktivne snovi in tkiva so zgrajeni iz tega, kar jemo. Prehranske maščobe so na primer gradniki možganskega tkiva in pomagajo uravnotežiti hormone, mišice pa so zgrajene iz beljakovin. Različni vitamini in minerali se uporabljajo za ustvarjanje energije in pošiljanje električnih impulzov po nevronih, da se lahko premikamo, razmišljamo in čutimo.

Hrana, ki jo jemo, vpliva tako na naše telesne celice kot na tudi na mikrobne organizme v našem črevesju. Številne študije so pokazale, da hrana spreminja sestavo trilijonov koristnih bakterij v našem črevesju, imenovanih črevesni mikrobiom. Zaradi užitka, praktičnosti, okusa ali preprosto navade, prepogosto uživamo hrano, ki škodi sestavi mikrobne populacije v prebavnem traktu, poveča črevesno prepustnost in posledično ustvarja kronična vnetja.

Številne opazovalne študije, izvedene v preteklem desetletju, so pokazale močno povezavo med prehranskimi vzorci in duševnimi boleznimi, pri čemer je bila v središču takšnih študij pretežno depresija.

Raziskave so pokazale, da imajo ljudje, ki jedo hrano in živila, ki preprečuje vnetja, bistveno manjše tveganje za depresijo. Opravljena je bila študija, ki je pokazala, da imajo ženske, ki jedo tako imenovano protivnetno dieto, za 20% manjše tveganje za razvoj depresije. Protivnetna dieta je sestavljena iz zdravih maščob, vitaminov, antioksidantov iz zelenjave in sadja ter obilice kakovostnih beljakovin. Najpogostejša hranila, ki v telesu povzročajo vnetja so gluten, mlečne beljakovine in sladkorji.

Pokazalo se je, da obstaja povezava med količino uživanja “hitre hrane” in “predelane hrane” (sladice, ocvrta hrana, mesni izdelki, testenine iz bele moke,..) in tveganjem za depresijo. Tudi poraba „komercialnih pekovskih izdelkov“ (muffini, krofi, rogljički,.) z veliko enostavnimi ogljikovimi hidrati je pozitivno povezana z depresijo, čeprav ne linearno.

Nasprotno pa sta tako prehrana, ki temelji na uživanju pretežno zelenjave, sadja in rib kot tudi mediteranska prehrana (tudi z veliko zelenjave, sadja in rib, skupaj s stročnicami in olivnim oljem) pokazali pomembne zaščitne koristi pred depresijo. Podobno so na podlagi triletne študije ugotovili, da je mediteranska prehrana, dopolnjena z oreščki, zmanjšala tveganje za depresijo pri bolnikih s sladkorno boleznijo za 41% v primerjavi s kontrolno skupino. Tudi študija, ki je proučevala tako depresijo kot anksioznost pri ženskah, je ugotovila, da je “tradicionalna” prehrana (veliko ekološke zelenjave, sadja, negojenih rib, mesa prostoživečih živali) zaščitna, medtem ko je “zahodna” prehrana (predelana, ocvrta hrana, rafinirana žita, sladki izdelki, pivo,.) bila povezana s povečanim tveganjem za tovrstne motnje.

Poleg potrebne regeneracije črevesja so tu določena hranila, kot so omega-3 maščobne kisline, cink, magnezij, železo in vitamin B12, ki so se izkazala kot zelo učinkovita pri preprečevanju depresije in demence in jih lahko zaužijemo s pravilno izbiro hrane.

Ob tem pa strokovnjaki poudarjajo, da ljudje, ki trpijo zaradi simptomov depresije, ne smejo nadomestiti zdravljenja, ki ga prejemajo, z ustrezno prehrano, saj je ta le dodatna možna strategija v zdravljenju.